Monday, September 5, 2011

Kerajaan penjajah Inggeris larang letak batu nesan pada kubur Mat Indera?


Mat Indera dipenjarakan di beberapa tempat, dari Batu Pahat ke Johor Bahru, Pulau Pinang, Pudu dan Taiping. Di dalam penjara Mat Indera didera. Akhirnya Mat Indera menjalani hukuman gantung sampai mati pada jam 11 malam 30 Januari 1953 di Penjara Taiping. Jenazahnya dikebumikan di Kampung Jambu Air,(Kg Jambu dekat Masjid Daerah ?) Taiping.

Dikhabarkan kubur Mat Indera tidak ditandakan dengan batu nesan.Kerajaan penjajah Inggeris tidak mahu rakyat ,khususnya orang Melayu Islam ,bangkit menentang Inggeris.Jadi dikatakan Inggeris mengarahkan mereka yang menguruskan jenazah Allahyarham Mat Indera ,tidak meletakkan batu nesan.

Inilah yang mereka buat dekat jenazah Osama.Inilah yang penjajah Inggeris buat kepada pejuang-pejuang keadilan seluruh dunia.Halang kebangkitan rakyat.

Mungkin perlu Persatuan Sejarah Taiping ,mengkaji letak duduk kubur Mat Indera,pejuang keadilan menentang Kerajaan Penjajah Inggeris.****rakam kubur di Kg Jambu*****

1 comment:

  1. semua bekas jajahan USSR adalah KOMINIS termasoklah MatIndera dan penyokong Mat Indera Bintang Tiga yang bukan saja bunoh polis tapi isteri-isteri dan anak-anak polis jugak.Jika Bintang Tiga menang lawan british Malaya dah jadi negara Kominis tapi dimerdekakan oleh British Pulak.

    ReplyDelete