Saturday, October 23, 2010

NUTP PSKPP dan guru kerja hari Sabtu masih tak selesai.

Sekolah hari Sabtu sudah menjadi kebiasaan.Namun keberkesanan NUTP dalam memperjuang isu kerja hari Sabtu langsung tidak kedengaran.Tahun pemilihan semuanya menarik.


Kini tahun 2010 sudah selesai guru mengajar mengikut sukatan dan huraian.Sudah juga dilaksana kerja hari Sabtu.Dengan Ladap,dengan persatuan dan kelab,semuanya sudah selesai tahun persekolahan 2010.


Tahun depan isu kerja hari Sabtu tetap didendangkan NUTP.Cikgu juga jadi mangsa.

Dalam pada itu tahniah Hashim Adnan belum terlambat rasanya NUTP menghantar permohonan kepada Kementerian Pelajaran agar meneliti pengurusan kewangan Persatuan Sukan dan Kebudayaan Perkhidmatan Perguruan (PSKPP).


Memang betul sehingga kini tidak ada satu laporan yang jelas mengenai pengurusan kewangan persatuan tersebut yang diletakkan di bawah Jabatan Pelajaran negeri.


Program PSKPP yang seronok orang JPN dan kroni mereka.


Apabila NUTP menerima aduan daripada para guru yang dipaksa membayar yuran antara RM3 dan RM5 setahun oleh persatuan tersebut walaupun ia sebenarnya tidak wajib.NUTP seharusnya berani untuk bersuara dari dulu lagi. Namun ini belum terlambat.


Kita diberitahu Pengetua yang kuat PSKPP seolah mengugut para guru.Mereka yang tidak membayar yuran PSKPP dinafi hak untuk diberi pertimbangan prestasi cemerlang." Guru tak boleh dipaksa bayaran yuran. Jabatan Pelajaran tak ada hak (memaksa guru). Ini sukarela,” kata Presiden NUTP itu lagi.


Hashim Adnan,Presiden NUTP turut menegur tindakan Jabatan Pelajaran daerah di sebuah negeri yang bertindak di luar batas profesional apabila mengedarkan senarai nama guru dan butiran peribadi mereka termasuk gaji, kepada sekolah tempat guru terbabit mengajar untuk menuntut tunggakan yuran PSKPP.

No comments:

Post a Comment