Monday, January 17, 2011

Pengetua Perkauman Bukan Orang Melayu Je Orang India Pun Ada Tetapi UMNO dan MIC

Kisah ini kisah lama,pada tahun 1997.Semasa itu kita baru mengajar sekolah ini baru 4 tahun.Pada masa itu pengetuanya India.Kasta tinggi dan seorang perempuan.Bagi India kasta rendah selalu dicop.Bertambah pula kalau datang dari kelas peralihan.

Pada satu pagi dia masuk ke kelas Pendidikan Islam,Ustaz sedang mengajar.Dia mencemuh pelajar Islam yang bising."Nama sahaja Islam tetapi bising"

Kita diberitahu Ustaz. Apabila mesyuarat guru ,kita bangkitkan isu bising pelajar.Nama lagi pelajar,pelajar semuanya bising untuk belajar.Bukan kerana mereka Islam ,mereka mesti bising.Pelajar India pun bising,Pelajar Cina pun bising.Lalu kita bagi analogi, kalau tak mencuri bukan pelajar India dan kalau tak berjudi bukan pelajar Cina.Pengetua MIC itu diam membatu.Kini dia sudah pecen.Kita pun sudah lama tak jumpa.Zaman kita, SSB. Prestasi kita zaman Pengetua India lagi perkauman ini,mendatar titik.Seorang guru perempuan India yang tak dapat kawal kelas pun mendatar cemerlang,baru mengajar 3 tahun.

Tapi zaman pengetua Cina,beliau melihat merit dan prestasi kita.Kita dapat Anugerah Perkhidmatan Cemerlang,dan naik pangkat,tetapi tak mahu pergi.Kita tolak.

Bagi kita selagi pengetua UMNO,MIC,GERAKAN atau MCA semuanya perkauman.Cuma pengetua yang naik pangkat kerana prestasi dan kecemerlangan ,menjalankan tugas secara profesional.

No comments:

Post a Comment