Saturday, February 20, 2010

Pimpinan PAS Berdasarkan Merit

Pimpinan Pas setahu kita berdasarkan merit.Bukan berdasarkan kenegerian.Jikalau kita masih menganggap berdasar kenegerian ,kita kemungkinan besar sudah menghampiri asobiyah?

Walaupun kini kita melihat terdapat pimpinan Pas Pusat berasal dari negeri Terengganu.Mereka dipilih berdasar merit.Bukan berdasarkan kenegerian.Jadi kita mesti berfikiran terbuka.

Lihat UMNO sendiri Timbalan Presiden,Naib Presisen,Ketua Penerangan dan Ahli Tertinggi majoriti orang Johor.Kita seharusnya akur dengan kehendak perwakilan yang telah memilih orang Terengganu .

Dahulu semasa Almarhum Ustaz Fadhil Noor kebanyakan pimpinan orang Kedah.Kita tetap mengiktiraf mereka.Mereka juga dipilih berdasar merit pimpinan mereka.

Apakah kerana kita kita tidak bersetuju dengan kehendak perwakilan,kita boleh menghukum orang lain,seolah perwakilan PAS tidak bijak dalam memilih pemimpin.

Kita masih mempunyai ruang untuk mengkritik pimpinan sama ada melalui cawangan,kawasan ,perhubungan negeri dan Pusat.

Puncak segalanya muktamar agung Pas Pusat.Apa yang pasti kita terpilih sebagai perwakilan ke Muktamar Pas Pusat untuk kita berkongsi pandangan.Itupun kita juga perlu beradab.

Bagi cawangan yang sedang bermesyuarat,selamat bermuhasabah untuk menambah nilai Pas Cawangan masing-masing.Lontarkan idea kita semasa mesyuarat dan menerima keputusan mesyuarat agung cawangan.

Kita jangan bermesyuarat lain setelah mesyuarat agung sudah membuat keputusan.

No comments:

Post a Comment