Tuesday, May 25, 2010

Santai: Cikgu soalan apa keluar?Cikgu Soalan Bocor?

Minggu ini minggu sibuk untuk pelajar sekolah.Minggu ini peperiksaan pertengahan tahun.Tiga orang anak penulis terlibat.

Kita dikhabar seorang teman ,anak murid bertanya soalan yang dijangka keluar.Teman itu pun menerangkan soalan jangkaan keluar.Mereka minta soalan bocor! Lalu teman itu menerangkan kepada anak muridnya apa yang telah dipelajari itu yang keluar.Untuk soalan bocor ,itu persepsi anak murid.Bagi teman itu ,skima soalan dan jawapan yang diterangkan .

Seronok menjadi guru seperti teman tadi.Kaya dengan anak murid dan masih sempat berblog.(klik).
Kita pun bermula Jun ini tidak lagi bertugas di Sekretariat lagi,kerana KPI kita terlalu rendah.Kita diberitahu markah kita di bawah 30 peratus.Kalau ikut anak bongsu, gagal.Tak pas.

Kita kini pun sedang bertanya pusat tuisyen,jika terdapat Guru BM yang masih kosong.Ruang yang ada diguna untuk berkongsi ilmu dengan rakyat akar umbi.Bukan duit yang dicari tetapi ilmu yang ingin dicurah.Biarlah anak murid yang menghargai kita,sekurang-kurangnya sewaktu kita duduk wad kerana sakit,mereka bertanya khabar.Rakan-rakan guru yang mengenali tetap bertanya apa khabar kepada kita.Dan mereka tidak menganggap kita mengambil kesempatan dan bermuka-muka!

No comments:

Post a Comment