Thursday, May 27, 2010

Orang Mukmin Akan Menerima Ujian

Kutbah hari ini menarik sekali.Kita mendengar dengan teliti apa yang disampaikan Tok Khatib yang hafiz dan mahir empat mazhab itu.

Tuan Khatib menjelaskan orang mukmin selalunya menerima ujian dan musibah.Di sinilah kita perlu bersabar.Setiap orang mukmin akan menerima ujian dan musibah.Jika tidak menerima ujian atau musibah,ada yang tidak kena dengan kita.

Tok khatib memberi contoh zaman Rasulullah s.a.w terdapat sepasang suami isteri yang ingin berjumpa rasulullah s.a.w untuk bercerai.Sang suami berasa hairan setahunya beliau tidak bersalah.Tiba-tiba Sang Suami terpijak duri,sehingga kakinya berdarah.Sang Isteri terus minta balik ke rumah tidak jadi untuk berpisah.Sang Suami bertanya kepada Sang Isteri kenapa balik.

Lalu isteri beliau menjawab ,kerana bagi mereka yang langsung tidak menerima ujian dan musibah nerakalah tempatnya.Selama ini sang suami tidak langsung demam,sakit dan menerima macam-macam musibah.Beliau khuatir suaminya ahli neraka,sebab itu sang isteri meminta cerai .
Khatib juga meminta kita jangan menghina orang mulia.Orang mulia ini termasuklah ulama' dan masyarakat.Orang mulia ini mereka soleh dan mengikut orang mukmin.

No comments:

Post a Comment