Sunday, May 23, 2010

Siapa Selepas Muhyiddin Yasin?

Kini dua menteri kanan merangkap Naib Presiden Umno sudah mula mencongak peluang untuk menjadi Timbalan Menteri.

Peluang Zahid agak cerah,kerana berjaya membantu merampas Perak.Sementara itu peluang Shafie Afdal agak tipis,kerana Kedah masih belum berjaya mereka rampas.

Kedua-dua Naib Presiden itu mungkin melihat peluang Najib untuk kehilangan kerusi Ahli Parlimen kerana tersilap "terlepas cakap" sewaktu PrK Sibu.

Pada 17 Mei lalu, Pengerusi DAP Karpal Singh mendakwa Najib terbabit dalam 'pembelian undi' pada pilihan raya keci parlimen Sibu.

Beliau merujuk kepada satu majlis di Rejang Park, pada 15 Mei seperti mana yang dilaporkan oleh akhbar harian bahasa Inggeris Sunday Eastern Times.

Berikut petikan kata-kata Najib yang dipertikaikan itu yang dibuatnya dalam bahasa Inggeris.“I want to make a deal with you. Can we have an understanding or not? The understanding is quite simple. I help you, you help me,” kata Najib.

Jika kita melihat kesalahan mengikut akta pilihanraya,peluang Najib untuk dijatuhkan hukuman mungkin berlaku.Najib merupakan Perdana Menteri yang pertama terlepas cakap semasa PrK.Najib juga mempunyai Big Mama yang menjadi jurukempen PrK.Semasa Perdana Menteri lepas,isteri mereka hanya duduk di rumah.Isteri mereka juga bukan First Lady.

Jadi kita melihat kedua- dua menteri Luar Bandar dan Menteri Pertahanan itu seolah sedang berlumba-lumba mencari pengaruh.Kalau Muhyiddin melihat perlu Menteri Malaysia yang tidak terlibat dengan Menteri YAHUDI,Shafie Afdal lebih berkelayakan.Lagi pun Muhyidin sudah tentu berbangga dengan satu Malaysia.

Bagi Hishamudin Husein,peluang tertutup rapat,mana mungkin PM dan TPM dari satu negeri.Buat sementara Hishamudin boleh lupakan hajat untuk menjadi Timbalan Muhyiddin Yasin.?

1 comment:

  1. Assalamualaikum cikgu,
    bak kata pepatah,terlajak perahu boleh diundur terlajak kata buruk padahnya ^^

    p/s:nama blog cikgu mengingatkan saya pada karya A Samad Said,Wira Bukit!

    ReplyDelete