Tuesday, April 27, 2010

Jangan hukum kami-kami tidak bersalah!

Hampir 25 tahun kita sudah mengajar.Daripada mula mengajar kita telah dipilih oleh Pengetua untuk menjadi Guru Disiplin. 2 Mei ini genap tujuh belas tahun kita mengajar di sini.Kita tidak pernah sewaktu mengajar jatuh terduduk!

Hari 27 April 2010 kita jatuh terduduk sewaktu menanda buku pelajar!Sampai sekarang terasa sakit dan sengal.

Hari ini kita mengajar KOMSAS.Novel Hikmah,perbincangan kita berkenaan watak dan perwatakan.Kita menerangkan Amri seorang budak nakal yang taat dan hormat kepada ibunya.Akhirnya berubah menjadi baik setelah menerima pengajaran .

Kita pun memberi pelajar latihan dan mula menanda buku pelajar.Sewaktu duduk pada sebuah kerusi plastik di meja guru,kita jatuh terduduk.Kerusi plastik itu bengkok dan kita jatuh terduduk berlantaikan lantai simen kelas.Sakitnya terasa hingga kini.

Kita melihat banyak pelajar yang ingin membantu dan tidak mendengar mereka ketawakan kita.

Jadi kita yang dalam sedikit kesakitan,memberi amaran akan mendenda mereka dengan demerit 5 poin."Sesiapa yang tidak mengaku kita akan ambil tindakan"tegas kita."Satu kelas akan mendapat demerit"tambah kita lagi.

Lalu anak murid kita secara spontan meminta kita siasat dan jangan menghukum mereka tanpa bukti ."Cikgu,jangan hukum kami,kami tidak bersalah"kata seorang pelajar.

Setelah kita sedikit tenang,kita menerangkan kita bukan seorang cikgu yang suka menghukum pelajar tanpa bukti dan sebab.Kita juga bukan guru yang zalim "mengecop" pelajar untuk dihukum hanya sekadar kesilapan teknikal.

No comments:

Post a Comment