Monday, February 14, 2011

Najib dan Hosni negara tidak kucar kacir kerana hilang kuasa.

Najib pasti melihat Mesir sebagai satu pengajaran. Apabila hilang kuasa tidak semestinya negara kucar-kacir.

Jadi UMNO tidak perlu 'memprovokasi' rakyat jika mereka kalah ,negara akan hancur.Semua institusi rosak .Jelas terbukti Hosni hilang kuasa rakyat tetap menjaga kedaulatan negara.Polis dan tentera tetap menjalankan tugas.

Hosni yang berbangga dengan ketuanan Firaon,kini terpaksa hidup dalam buangan.Pergerakan terbatas dan rahsia.

Apa yang jelas Hosni juga takut dengan badi .Badi itu kini menghambat Hosni Mubarak dan dikhabar bekas diktator itu kini tidak lagi merasai nikmat kuasa dan harta.

Revolusi rakyat ini pula digerakkan pelbagai lapisan rakyat.Kita melihat bagaimana seorang ibu tunggal yang mempunyai anak yang mati syahid terus berdoa untuk kesejateraan rakyat Mesir.

Sementara itu kita lihat pandangan Uztazah Nuridah Mohd Salleh menegaskan betapa semua orang beperanan menjatuhkan kerajaan zalim seperti apa yang ditulis oleh beliau.

Tulis beliau,kembali kita pada senario di pinggir Kahirah pada pagi Jumaat 11 Februari di rumah seorang ibu tunggal bernama Laila. Anak lelakinya Khaled Said telah syahid pada hari pertama revolusi rakyat itu. Ketika itu Khaled sedang berada di cyber café dengan facebooknya berinteraksi dengan teman-teman seperjuangannya. Tiba-tiba saja 2 orang polis tidak beruniform menangkap, menggari dan menghiritnya keluar serta memukul sehingga mati disaksi oleh semua pengunjung cyber café tersebut. Peristiwa ini tersibar luas di Youtube, di internet.


Kita patut mengambil iktibar dari peristiwa ini. Di mana ketabahan seorang muslimat menjadi obor yang menyuntik semangat perjuangan menentang kezaliman. Bagaimana seorang ibu ini berdoa dengan lilihan airmata, penuh ikhlas bermunajat memohon pertolongan dari Allah. Tapi pemerintah zalim Mesir memadamkan kisah ini di internet dan seterusnya menutup terus seluruh rangkaian maya di Mesir.

No comments:

Post a Comment