Friday, February 4, 2011

Infaq penghapus dosa jadikan satu budaya .


TAIPING, 4 Februari - Demi menyuburkan budaya menginfaq atau bersedekah dalam kalangan ahli PAS maka PAS negeri Perak telah melancarkan Kempen Infaq Penghapus Dosa (IPD). Pelancaran kempen telah dilakukan oleh Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Abu Bakar bin Hussein. Pelancaran telah diadakan di Markaz Tarbiyyah PAS Negeri di Air Kuning dekat sini bersempena program bulanan Liqa Fikri negeri.

Di dalam ucapan pelancaran, Ustaz Abu Bakar telah menekankan aspek infaq yang perlu menjadi budaya ddalam kalangan ahli PAS di mana budaya tersebut perlu diamalkan sebagai satu cara menghapus dosa iaitu bertaubat, sedekah dan istighfar. Hal ini juga adalah berdasarkan kepada sebuah hadith riwayat Ahmad, Al Tarmizi yang bermaksud : "Sedekah menghapus dosa seperti air memadamkan api."

Menurut beliau lagi, selain menanamkan sikap suka bersedekah, kempen ini juga bertujuan untuk menampung kos pengurusan PAS Perak di mana kos operasi semakin meningkat sejak kebelakangan ini.

Beliau juga berharap, kempen yang dilaksanaka secara "one-off" ini akan mendapat sambutan baik dalam kalangan ahli PAS seluruh negeri. Kempen tersebut akan berlangsung selama sebulan iaitu di sepanjang bulan Februari. PAS Perak mensasarkan kutipan sebanyak RM100 000 bagi kempen selama sebulan ini.

Antara kaedah pelaksanaan kempen ini ialah setiap kawasan melantik ejen-ejen yang berfungsi menyelaras aktiviti penerimaan sumbangan di cawangan-cawangan. Setiap sumbangan adalah bernilai RM2, RM5 dan RM10 di mana setiap sumbangan akan diberikan sebuah penanda buku yang menarik dan berkualiti.



"Budayakan sikap suka bersedekah kerana inilah peluang untuk kita mencari pahala dan menghapus dosa. Tanamkan sikap 'hidup mesti bersedekah' di dalam diri masing-masing," tambah beliau lagi. sumber blog intanhijau

No comments:

Post a Comment