Tuesday, June 22, 2010

Budak Sekolah Jawab UPSR/PMR mansuh sebab kerajaan tak masuk duit.!

Kementerian Pelajaran membayangkan kemungkinan akan memansuhkan Ujian Pecapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) di masa hadapan.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata beliau melihat ada kewajaran untuk berbuat demikian kerana aspek pembelajaran ketika ini dilihat lebih berorientasikan kepada peperiksaan sehingga tujuan utama untuk memberikan pendidikan holistik tidak dapat dilakukan sepenuhnya.

"Pihak kami sedang fikirkan sama ada akan kekalkan atau perlu hanya satu sahaja peperiksaan awam, seperti (contohnya) di peringkat SPM sahaja,"

Budak sekolah pula beritahu kepada kita kerajaan tiada duit untuk tampung buat soalan,bayar elaun kepada pemeriksa kertas dan juga duit pengawasan peperiksaan awam.

Yuran peperiksaan awam telah dimansuhkan sejak dahulunya Barisan Alternatif memberitahu rakyat jika menang PRU 12 ,yuran periksaan percuma.

Jadi kerajaan bercadang buat dasar untuk menghapuskan peperiksaan awam UPSR dan PMR.,kerana tidak berduit. Kerajaan BN sanggup berhabis duit untuk benda lain,tetapi untuk pendidikan baru berfikir 53 tahun baru tau tidak berfaedah.

Selepas ini menteri pelajaran fikir pula dasar lain.Lihat PPSMI menteri lain selesaikan masalah.Cikgu juga yang kena....Cikgu.......... kerajaan bo lui!

1 comment:

  1. dah agak dah pasal apa diorg nak mansuhkan
    duit dah lesap hehe

    ReplyDelete