Monday, September 14, 2009

Jerit, bantah sekuatnya undi pos di Bagan Pinang -Ahmad Lutfi Othman

Pilihan raya kecil Bagan Pinang, Negeri Sembilan memberi makna besar dan implikasi penting kepada landskap politik tanahair dan boleh mempengaruhi trend pengundian dalam pilihan raya umum ke-13. Pola pengundian dalam tempoh dua tahun akan datang banyak ditentukan oleh perkembangan politik hari ini.

Rakyat memerhati dengan penuh minat apa yang dilakukan oleh Barisan Nasional dan juga Pakatan Rakyat. Bila tiba masanya, mereka akan membuat penghakiman di atas penilaian mereka terhadap prestasi kedua-dua gabungan parti berkenaan.

Era BN akan menang biarpun meletakkan 'tunggul kayu' sudah berakhir. Begitu juga dengan kawasan tradisi kubu kuat pembangkang; ia boleh berubah jika calon dan parti bersikap sambil lewa, mengambil mudah terhadap sokongan selama ini.

Umum maklum bahawa Umno-BN sememangnya akan menggunakan apa jua taktik dan sumbernya yang tidak terbatas itu untuk menang di Bagan Pinang. Momentum kemenangan 7-0 mesti disekat.

Membiarkan Bagan Pinang tumbang bermakna membentangkan karpet merah untuk kemenangan seluruhnya Pakatan Rakyat di Negeri Sembilan. Jatuhnya Bagan Pinang dapat melorongkan kekalahan Melaka (yang kini Umno di sana berbangga kerana tiada Adun Melayu dalam sidang Dunnya).

Johor yang dulunya pekat dengan Umno, kini sudah cair. Pengundinya makin rapat dengan PAS dan bersikap lebih terbuka. PAS pun sudah ada dua wakilnya di negeri berkenaan.

Sekiranya Pakatan dapat melebar-luaskan pengaruhnya di negeri-negeri di selatan Semenanjung, khususnya di kawasan majoriti pengundi Melayu, dominasi Umno-BN di peringkat pusat automatik akan berakhir.

Apa pun, secara peribadi, saya melihat laluan di Bagan Pinang cukup sukar. Majoriti kemenangan BN sebanyak 2,333 untuk pengundi seramai kira-kira 14,000 orang boleh dianggap besar apatah lagi ia mempunyai lebih kurang 5,000 pengundi pos.

Ahmad Lutfi Othman ,Ketua Pengarang Harakah.

No comments:

Post a Comment