Tuesday, November 10, 2009

Nizar News: Kalau ada teloq mari kita lawan!

Kelmarin seorang pelajar memberitahu penulis,seorang cikgu takut dengan dia."Itu cikgu tak dak teloq?"kata pelajar yang ditahan penulis."Mengapa kamu cakap cikgu itu tak dak teloq?"tanya penulis.

"Itu cikgu sudah tangkap sama kami"ujar pelajar itu lagi."Kami ajak lawan,itu cikgu takut"tambah anak murid penulis yang melakukan salahlaku.

Bagi sekolah penulis,apa yang sering berlaku apabila pergaduhan atau perselisihan faham dalam kalangan mereka.Pelajar itu saling menyalahkan antara satu sama lain.

"Hang tak dak teloq, kalau berani mai"kata anak murid penulis.Mereka tidak pula menyatakan tak dak teloq kepada rakan-rakan jikalau takut bertanya atau malu bertanya soalan kepada guru.

Malah mereka bertepuk tangan jikalau soalan atau pandangan mereka bernas.Sememangnya kita mengucapkan bagus,"good boy" setiap kali anak murid penulis bertanya soalan atau memberi jawapan.

Penulis pun tidak pernah menyatakan mereka tidak mempunyai telur jikalau gagal ataupun mereka tidak menjawab soalan yang ditanya.

Tetapi mereka akan memberitahu markah "teloq" jikalau mendapat kosong.

No comments:

Post a Comment