Monday, November 30, 2009

Sidang 1 Disember- Soalan Untuk Jawapan Lisan MP PAS

4. Dr. Siti Mariah Binti Mahmud [ Kota Raja ] minta MENTERI PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN menyatakan apakah tindakan Kementerian seterusnya kepada pihak CELCOM (M) Sdn. Bhd. yang sehingga hari ini gagal mematuhi arahan Majlis Bandaraya Shah Alam untuk merobohkan menara telekomunikasi yang terletak di Lot 2778, Taman Jati Indah, Seksyen 32, 40460 Shah Alam, Selangor.

10. Tuan Haji Taib Azamudden bin Md Taib [ Baling ] minta MENTERI PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI menyatakan apakah bentuk kerjasama dan usaha yang diberikan oleh Kerajaan Pusat terhadap Projek Mega Kerajaan Negeri Kedah iaitu projek penapisan minyak 'Hub Hidrokarbon (SULIHH)' di Sungai Limau Yan, Kedah untuk menarik pelabur luar sebanyak mungkin.


Soalan No. 21. Dato' Haji Mahfuz bin Omar [ Pokok Sena ] minta MENTERI PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI menyatakan sejauh manakah cadangan pembentukan Majlis Pembangunan Pertanian kawasan Parlimen dilaksanakan dan berapakah jumlah kawasan Parlimen yang telah ditubuhkan majlis tersebut.

Soalan No. 24. Tuan Salahuddin Bin Haji Ayub [ Kubang Kerian ] minta MENTERI LUAR NEGERI menyatakan apakah langkah-langkah yang telah diambil untuk mempertingkatkan hubungan dua hala khususnya dalam usaha memperkukuhkan hubungan di antara negara-negara ASEAN.

Soalan No. 35. Dr. Lo' Lo' binti Mohamad Ghazali [ Titiwangsa ] minta MENTERI WILAYAH PERSEKUTUAN DAN KESEJAHTERAAN BANDAR menyatakan apakah polisi DBKL dalam penjualan rumah-rumah PPR kepada penduduk yang sedia ada dan juga pihak lain yang mungkin layak serta bagaimana dengan PPR Jelatek yang merupakan pemindahan dari Kampung Bumiputera dan lain-lain adakah mereka akan diberi hak untuk membeli unit-unit tersebut, begitu juga bagaimana dengan kedudukan PPR Sri Perlis 1 dan 2.

Soalan No. 37. Tuan Mohd. Abdul Wahid bin Endut [ Kuala Terengganu ] minta PERDANA MENTERI menyatakan apakah rasional melanjutkan kontrak Ketua Setiausaha Negara setelah tempoh lanjutan kontraknya selama dua tahun berakhir pada Jun ini. Tidakkah langkah perlanjutan seperti ini menghalang peluang pegawai-pegawai lain dalam sektor awam sekali gus mencetuskan rasa tidak puas hati di kalangan mereka yang boleh menjejaskan produktiviti.

Soalan No. 42. Tuan Khalid bin Abdul Samad [ Shah Alam ] minta MENTERI PENGANGKUTAN menyatakan apakah tindakan Kerajaan untuk menyelamatkan wang rakyat setelah mendapati projek Zon Bebas Pelabuhan Kelang (PKFZ) tidak berdaya maju setelah dilaksanakan dan kos projek telah meningkat kepada RM4,632,000,00 berbanding kos asal projek sebanyak RM1,088 bilion.

No comments:

Post a Comment