Wednesday, December 2, 2009

DS Nizar bertanya Rais Yatim kenapa Sambutan Kemerdekaan Hambar


10. Tuan Mohd. Nasir bin Zakaria [ Padang Terap ] minta MENTERI PENGAJIAN TINGGI menyatakan adakah pelaksanaan sistem e-voting yang dilaksanakan di dalam pilihan raya kampus tidak bertentangan dengan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU).

12. Tuan Muhammad bin Husain [ Pasir Puteh ] minta MENTERI TENAGA, TEKNOLOGI HIJAU DAN AIR menyatakan adakah peruntukan dalam bentuk geran disediakan sebagaimana dinikmati Indah Water Konsortium (IWK) untuk membangunkan prasarana pembetungan di negeri Kelantan kerana negeri itu tidak pernah mendapat kemudahan seperti itu sebelum ini.

Soalan No. 22. Tuan Salahuddin Bin Haji Ayub [ Kubang Kerian ] minta MENTERI KEWANGAN menyatakan adakah Kerajaan bersedia mengemukakan kertas putih mengenai penggunaan wang sebanyak RM253.6 bilion yang dibayar oleh Petronas kepada Kerajaan dari tahun 2004 hingga 2009 seperti yang didedahkan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Soalan No. 23. Dato' Seri Mohammad Nizar bin Jamaluddin [ Bukit Gantang ] minta MENTERI PENERANGAN, KOMUNIKASI DAN KEBUDAYAAN menyatakan dalam menyambut kemerdekaan yang ke 52 baru-baru ini, kenapakah sambutan dari rakyat amat hambar sehingga jumlah yang mengibarkan Jalur Gemilang cukup berkurangan. Jika benar, apakah punca sambutan yang hambar itu dan sikap tidak ambil peduli tersebut.

Soalan No. 26. Dr. Che Rosli bin Che Mat [ Hulu Langat ] minta MENTERI KEWANGAN menyatakan perkembangan terkini pengeluar kereta Malaysia (Proton dan Perodua) terutama selepas Pakej Perangsangan diberi kepada pembekal komponen kereta dan pengeluar kereta Malaysia.

Soalan No. 29. Tuan Mohd. Abdul Wahid bin Endut [ Kuala Terengganu ] minta MENTERI PERDAGANGAN DALAM NEGERI, KOPERASI DAN KEPENGGUNAAN menyatakan adakah kajian telah dijalankan secara mendalam terhadap kesan menaikkan harga minyak RON97 pada 1September lalu. Sekiranya ada, apakah kesannya terhadap pengguna.

Soalan No. 32. Tuan Haji Taib Azamudden bin Md Taib [ Baling ] minta MENTERI DALAM NEGERI menyatakan jumlah anggota polis yang bertugas dan jumlah kes pergaduhan yang dilaporkan dalam pilihan raya kecil Permatang Pasir baru-baru ini berbanding dengan pilihan raya kecil (Manek Urai, Penanti, Bukit Gantang, Bukit Selambau, Permatang Pauh dan Kuala Terengganu).

Soalan No. 36. Dato' Haji Mahfuz bin Omar [ Pokok Sena ] minta MENTERI PENERANGAN, KOMUNIKASI DAN KEBUDAYAAN menyatakan apakah tindakan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia dalam isu penyiaran dokumen kabinet memorandum Menteri Kewangan bagi projek PKFZ yang disiarkan laman web 'Malaysia Today'.

No comments:

Post a Comment