Monday, December 21, 2009

Kena Klentong Sama Oldboys K.E-Dr Abu Hassan itu budak K.E!

Begitu hebatnya Dr Abu Hassan Hasbullah tokoh akademik yang bersikap terbuka dan matang.Sehingga kita kena"klentong dengan budak K.E yang menyatakan Dr Abu Hassan Hasbullah itu bekas pelajar SMK K.E.Taiping.

Rupa-rupanya beliau tokoh akademik terbilang kelahiran negeri Kelantang.Hampeh! betul budak K.E ni,mentang -mentang kita musuh dalam sukan ,sampai hati mereka goreng sama kita.

Kita pun beritahu banyak orang dengan penuh bersemangat ,siapa itu Profesor Google itu!

Siapakah Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah?

BA (Malaya) MA (Malaya) PhD (Vienna)

Dilahirkan tanggal 2 Ogos di Kelantan. Mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Jenis (Inggeris) Kebangsaan Ketereh, Kelantan (sekarang dinamakan Sekolah Seri Ketereh), kemudian ke Sekolah Menengah Sultan Ismail (SMSI), seterusnya ke Maktab Sultan Ismail (SIC), dan Sekolah Menengah Sains Machang, Kelantan

Melanjutkan pelajaran di Universiti Malaya dan beroleh Ijazah Sarjana Muda Sastera (Kepujian), dan menyambung pengajian di peringkat Ijazah Sarjana Sastera, dan seterusnya ke Universiti Vienna, Austria dan beroleh Ijazah Doktor Falsafah.

Bertugas sebagai Pensyarah di Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya sejak 1995 hingga ke jawatan sekarang sebagai Profesor Madya. Bidang pengkhususan ialah Filem dan Penyiaran, termasuk Retorik, Cultural Studies dan Future Studies.

Pernah dilantik sebagai Ahli Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (FINAS) bagi Sesi 2006-2007. Pengasas Zentrum Future Studies Malaysia (ZENTRUM) iaitu satu badan penyelidikan bebas (RNGO) yang mengendalikan penyelidikan-penyelidikan
transdisiplin berkenaan dengan prediksi masa depan.

No comments:

Post a Comment