Friday, December 4, 2009

KELAB PENYOKONG PAS-mencari kebersamaan-Ustaz Abu Bakar Husein,PJ Perak

Ustaz Abu Bakar Husein ,Pesuruhjaya PAS Perak membayangkan , dua perkara pertama manusia yang berbilang bangsa di Malaysia, terdapat orang Cina,India Iban,Dayak dan lain-lain.
Kedua beliau menyatakan dakwah dan politik dalam berurusan dengan orang bukan Melayu dan bukan Islam. Beliau menyatakan demikian sewaktu berucap dalam seminar LPN kelmarin.

Ustaz Abu Bakar juga menyatakan dakwah perkara utama dalam kita mendekati golongan bukan Melayu dan Kelab Penyokong Pas. Beliau juga menyatakan ruang yang perlu ada digunakan untuk menjinakkan merek dengan Islam.PJ Juga menyatakan bagaikan bermimpi pada pilihanraya lalu mereka membantu kita.

Suasana mereka berjumpa kita.Datang memberi sokongan kepada kita,kini Kelab Penyokong bersama kita.

Ustaz Abu Bakar juga menyatakan kita perlu ada kuasa atau Taiko untuk mendekati mereka.

1.T=tafahum -saling memahami ,tahu adat istiadat. Contoh "Pijak Gambar " kita ambil kesamaan .Sama-sama kita menolak kezaliman dan ketidak adilan.Kita tidak ada kesamaan,dari pijak gambar tetapi ruang yang ada terbuka untuk kita memberi kefahaman agama kepada mereka/lisanul haq,ketokohan,ajaran agama.Paling tidak mereeka menghormati kita

2.Anjakan pradigma- bukan Islam bukan musuh kita.Layan ikut jenis kafir mereka.2008 anjakan itu berlaku, bauk tuak,potensi/tenaga untuk berhijrah. Anjakan -mentaliti ini,berlainan agama tetapi bersatu kepada keadilan.

3.- Intergriti.UMNO hilang intergriti.Nak Sebut orang UMNO malu,terasa malu. Mereka hilang integriti.Jadi kitalah orang yang mempunyai intergriti.

4.Komunikasi-Dengan seni komunikasi,lenggok,intonasi kita mendekati mereka.Bahasa Kasar menyebabkan mereka lari .Kita komunikasi dengan orang dengan bahasa yang baik dan lembut.
Contohnya kita menyatakan mereka meninggal dunia,bukannya mampus.

5.Organisasi-Apa yang perlu organisasikan LPN-Kawasan tubuh majlis pimpinan pakatan rakyat. Dalam pada ituUstaz Abu Bakar menyatakan hanya 7 sahaja baru dibentuk.Mesyuarat 2 minggu sekali.Pakatan Rakyat Perak negeri contoh .Jadi kita perlu perkasakan Kelab Penyokong.

Selesai isu kebersamaan seperti isu ketua kampung.Majlis Pimpinan dengan Kelab Penyokong tidak ada perbezaan. Kedua-dua menguatkan Pakatan Rakyat.Zaman bekerja dan zaman retorik sudah kita tinggalkan.Penekanan wujud keadilan,bergantung kepada kita. Satu prinsip secara umum,usaha menghilangkan masalah yang ada,rungkaikanContohnya membuat jalan keadilan di kalangan rakyat. Tetapi jika menolak keburukan itu lebih elok daripada program itu,kita mencari kebersamaan.

No comments:

Post a Comment