Thursday, August 27, 2009

Bukan Chua Soi Lek dipecat tetapi Datuk Seri Liow Tiong Lai

H1NI semakin pandemik.Perbandingan kita dengan Indonesia,kita gagal.Indonesia dengan jumlah penduduk 250 juta orang,kematian hanya 6 orang . 1 Malaysia dengan penuh bangga kekal 71 orang.

Kita lihat perbandigan dibawah. 1 Malaysia lawan Indonesia.

Indonesia- Terdapat hanya enam kematian akibat influenza A (H1N1) di Indonesia dari sejumlah 1,033 kes positif dicatat setakat ini, demikian menurut seorang jurucakap Kementerian Kesihatan Indonesia pada Khamis.

Beliau menjelaskan laporan Bernama pada Selasa yang secara salah menterjemahkan bilangan kes positif sebagai jumlah kematian.

Mengenai perkembangan terbaru, kementerian tersebut berkata, 28 orang lagi dijangkiti H1N1 dan seorang daripada mereka mati.

"Dengan itu jumlah keseluruhan kes influenza A (H1N1) ialah 1,033 orang, enam daripada mereka mati, dengan penyakit itu merebak di 24 wilayah," kata Prof Dr Tjandra Yoga Aditama, Ketua Pengarah Kawalan Penyakit dan Kesihatan Alam Sekitar



Sementara Malaysia berbangga tiada kematian baru akibat jangkitan Influenza A(H1N1) didaftarkan pada Khamis dengan jumlah kematian kekal 71 kes manakala pesakit yang disahkan positif dijangkiti wabak itu ialah 259 kes.

Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican berkata daripada 259 kes itu, 53 kes berada di Unit Rawatan Rapi (ICU) dengan 41 kes mempunyai faktor risiko seperti penyakit kronik, obesiti, kanak-kanak atau bayi, bersalin dan hamil dan sindrom down.

Beliau berkata sejumlah 260 pesakit baru dengan gejala serupa influenza-like illness (ILI) telah dimasukkan ke hospital untuk rawatan manakala 312 telah keluar hospital, menjadikan baki seramai 1,394 pesakit ILI dirawat di 94 hospital termasuk lima hospital swasta di seluruh negara.

No comments:

Post a Comment