Saturday, August 29, 2009

Jangan salahkan rakyat kalau Menteri Kesihatan pun tak faham H1N1

- Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mendedahkan bahawa kefahaman dan pengetahuan rakyat Malaysia mengenai wabak influenza A(H1N1) dan cara penularannya masih rendah.

Penanda aras KPI Liow Tiong Lai sekadar E. Menteri baru Idris Jala nanti boleh melaporkan terus kepada 1 Najib ,gagalnya menteri MCA.Status terkini 71 meninggal dunia.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata laporan WHO yang diperoleh pada Khamis lepas menunjukkan orang awam masih tidak mengambil serius tentang bahaya penyakit ini, yang sekaligus menyebabkan peningkatan terhadap kes-kes H1N1.

Menteri Kesihatan yang patut letak jawatan itu berkata daripada empat kempen yang dijalankan iaitu kempen pemakaian penutup mulut dan hidung, kebersihan diri, penggunaan pencuci tangan dan mencuci tangan, hanya kempen pemakaian penutup hidung dan mulut sahaja yang berjaya memberi kesedaran terbaik kepada orang ramai.

"Sepanjang bulan Mei hingga Ogos, walaupun banyak kempen kesedaran mengenai langkah-langkah membendung Influenza A(H1N1) dilakukan, pengetahuan orang ramai masih rendah, termasuk golongan yang berisiko tinggi.


Kita mengharapkan kerajaan bagi percuma penutup hidung dan mulut untuk satu keluarga apabila sekolah dibuka pada 2 September ini.Jikalau kondom dan jarum suntikan boleh bagi percuma kepada mereka yang menagih dadah kenapa tidak kepada pelajar.

Kita kena belajar melalui Indonesia dan India ,kenapa H1N1 di negara mereka kadar kematian rendah.Jumlah kes juga rendah sedangkan jumloah penduduk padat.

No comments:

Post a Comment