Saturday, August 22, 2009

DS NIZAR;Tarik balik kemudahan Speaker BN Ganesan

DS Nizar menggesa segala kemudahan yang didapati Peguam Ganesan ditarik balik.Ganesan masih bertugas sebagai peguam sehingga 11 Ogos.Ini berdasarkan surat yang diberi Majlis Peguam Malaysia kepada peguam Tuan Speaker Sivakumar,Chan Kok Keong pada 11 Ogos Ganesan masih aktif sebagai peguam.

DS Nizar menyatakan ,surat yang dihantar MPM menerangkan syarikat guaman Ganesan di 8 A,Medan Istana 1,Wisma NUPW,Bandar Ipoh Raya 30000 Perak juga masih aktif.

DS Nizar menerangkan Ganesan telah melanggar undang-undang tubuh negeri dan telah menghina perlembagaan negeri.Menurut Undang-undang Tubuh Negeri di bawah artikel XXXVIA(5) sesiapa yang dilantik sebagai speaker,statusnya dalam organisasi,perniagaan dan sebagainya akan gugur setelah tiga bulan dari tarikh perlantikannya.

Peguam YB V.Sivakumar,Chan Kok Keong akan menulis surat kepada Setiausaha Kerajaan Negeri ,meminta penjelasan.DS Nizar menegaskan jikalau masih tidak berkesan PR mungkin akan mengambil langkah lanjut memohon injuksi daripada Mahkamah supaya tugasan Ganesan dihentikan serta-merta sementara isu itu diselesaikan.

Tugasan Peguam Ganesan sepatutnya berakhir pada 7 Ogos 2009.

No comments:

Post a Comment